Svensk fashionstartup får internationell uppmärksamhet

Med produktidén om en väldoftande och multifunktionell Kuvertväska ”Gym Clutch” som rymmer dina träningskläder och en yogamatta växte Fajers som varumärke fram. En fashionstartup med fokus på att kombinera innovativa och hållbara material med en holistisk livsstil. Fajers skandinaviska stilanda har uppmärksammats internationellt. Brittiska Vogue handplockade Fajers som ett varumärke att hålla koll på. Under augusti och september kan man läsa om varumärket på ELLE.de och InStyle.de som även säljer Fajers produkter i sina webshoppar. Fajers väljer nu att satsa på marknader så som Tyskland och USA.

För några år sedan gjorde jag min BBA och jobbade i New Yorks modeindustri, berättar Nina Sjögren-Höe, grundare av Fajers. För att balansera den hektiska livsstilen tränade mina kollegor och jag yoga och pilates. Vi bar runt på våra handväskor, datorväskor och gymväskor. Jag hade en ganska stor handväska och lyckades få in det mesta jag behövde för en dag, men jag gillade inte känslan av att mina träningskläder låg bredvid min dator, säger Nina.

Idén om en väldoftande Gym Clutch växte fram. En clutch som enkelt får plats i en större handväska och som dessutom kan användas som en kuvertväska till en spontan middag efter jobbet.

När det kommer till val av internationella marknader så följer Fajers siffrorna.

– USA har toppat vår statistik sen start och Tyskland har fångat vårt intresse genom att vara en starkt konsumentdriven marknad med växande intresse för yoga och hållbart mode.

Som del i strategin för att ta sig in på den tyska marknaden är Fajers med i ett EU-finansierat projekt i samarbete med Region Blekinge, Almi, Region Skåne och Invest in Skåne. I projektet får Fajers riktad hjälp av Scænvice för att optimera sina produkter och närvaro på tyska Amazon.

– 9 av 10 tyskar handlar på Amazon och många tyskar använder Amazon som sökmotor när de letar efter produkter så det kändes självklart att inkludera Amazon som en del i strategin för Tyskland avslutar Nina.

Fajers är en fashionstartup med visionen är att bygga ett hållbart & holistiskt livsstilsvarumärke där fokus ligger på att kombinera innovativa och hållbara material med stilrena och multifunktionella produkter. Fajers levererar produkter för världsvana och ambitiösa kvinnor som söker smarta och snygga lösningar för sin livsstil.

GRUNDARE & CEO
Nina Sjögren-Höe

Mail: nina@worldoffajers.com

Mobil:  +46 (0)733 807 680

Bilagor & Dokument