Möt Aima Sense
”Vi har fått ovärderlig hjälp från BBI”
Systrarnas unika intimhygienprodukt för användning efter sex nådde snabbt miljontals visningar i sociala medier. Förfrågningar strömmade in på olika språk. Det var en bekräftelse på att de satsat rätt – och en signal om att deras företag behövde en säker IP-strategi och kapital för att växa. Som inkubatorbolag hos BBI fick Aima Sense stöd för att både verifiera säljkanaler och hitta investerare.
– Vi har fått ovärderlig hjälp, säger Cecilia Lantto Belin och Karin Belin som driver Aima Sense.
De hade länge bott på olika orter och bollat idén om en ny typ av tampong med varandra, men det var först när de sammanstrålade i Karlskrona som det blev allvar. Deras produktserie, med A.S-tampongen som absorberar, tvättservetter som rengör och olja som mjukgör, återställer ordningen i underlivet efter sex och löser ett högst angeläget problem:
– Enligt vår enkät har 98 procent av kvinnorna tackat nej till sex för att slippa hygienbesvären efteråt.
Vänta inte – våga
Systrarna visste inte mycket om BBI och tänkte att deras idé nog var för udda. Men de blev mycket väl mottagna och fick genast rådgivare och affärsutvecklare. Det ledde till en plats i BBI:s Startup Program.
– Så här efteråt kan vi bara rekommendera andra att våga söka till BBI. Kunde vi med vår idé, så kan alla! Egentligen finns det inget att vänta på, för det finns inget roligare än att vara entreprenör.
Snabb spridning
Först fick de medel för att verifiera sina sälj- och marknadsföringskanaler. De kunde testa olika former av inlägg i olika sociala medier, med eller utan influencer, och hitta den kanal som gav bäst resultat. Det var inte helt enkelt, eftersom ord som ”sex” kan ställa till det för filter och i algoritmer. Antalet visningar rusade i höjden och de genast fick fullt upp med att svara på frågor på olika språk.
– Vi var inte riktigt beredda på att vårt budskap skulle spridas så snabbt och till så många länder.
Systematisk utveckling
Utifrån den effekten fick de coachning i att etablera en IP-strategi för att skydda sina immateriella rättigheter. De fick vidare lägga upp och presentera en plan för bland annat kapitalanskaffning.
– Vi har löst mycket tack vare stödet från BBI. De har gedigna kunskaper inom immateriella rättigheter. Vi har även fått styrelseutbildning, hjälp att granska avtal och kontakter till advokater och affärsänglar.
Hållbart företagande
För systrarna har ett mål varit jämställd sex, ett annat att allt kring Aima Sense ska vara hållbart. Den aspekten har styrt produktutveckling, materialval och leverantörsjakt – samt det egna arbetet. Det är lätt hänt att en driven entreprenör låter arbetet ta mycket stor, och ibland alltför stor, plats i livet.
– Även där har vi haft BBI att landa i. Våra affärsutvecklare är alltid måna om hur vi mår.
Gott kapitaltillskott
Sommaren 2023 lanserades produktserien. Försäljningen rullar på i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Hittills har de enbart sålt över nätet, men nu har de även knutit kontakt med återförsäljare. De ämnar lämna inkubatorstadiet i sommar och fortsätta med sin produktutveckling. Det har blivit möjligt med hjälp av planen, stöttningen och verktyget IRP (investment readiness process) för hur man når nästa tillväxtfas genom att förbereda sig för att hitta rätt investerare.
– Vi har fått in en miljon kronor från en ängelinvesterare. Visst kan det bli lite trist att lämna nätverket och gemenskapen på BBI, men vi har alla möjligheter att kunna flyga på egen hand nu.