Möt Hi Unity

“Nu är jag redo att expandera i hela Sverige”

 

Hi Unity startade som inkubatorsbolag hos BBI 2020

Äntligen har Linda Åkesson i Karlshamn nått den punkt som hon visualiserade för några år sedan. Hennes företag Hi Unity levererar nu produkter och koncept som för in nya former och värden i begravningsbranschen. Hon har jobbat sig fram med kreativitet, uthållighet – och coachning från BBI.

– Jag visste att det skulle bli tufft, men också att jag bara måste prova min idé, säger Linda Åkesson. Jag kände till BBI, men hade ingen aning om att det fanns så mycket hjälp att få och medel att söka.

Efter att hennes pappa hade gått bort alltför ung fick Linda Åkesson idén om en gravsten i stål med minnesskåp som skyddar gåvor mot väder och vind. Sedan dess har hon formgivit en hel portfölj av stilrena produkter som dels riktar sig till anhöriga, dels till församlingar, pastorat och begravningsbyråer. Hon har till exempel utvecklat ett koncept för ceremonin ”akt med urna”. Såväl bransch som myndigheter välkomnar hennes förmåga att både modernisera och vårda traditioner.


Positiv respons från marknaden

Idén bygger på ett djupt mänskligt och innovativt tänk för en relativt traditionell och statisk bransch. 2020 presenterade hon den för BBI och blev antagen som startup i inkubationsprogrammet. Hon fick bland annat stöd för att kunna verifiera satsningens potential genom marknadsundersökningar.

– I takt med att jag undersökte marknaden växte mitt självförtroende. Möjliga kunder i form av privatpersoner och yrkesverksamma i begravningsbranschen verifierade min idé och mina produkter. Jag upptäckte att det fanns ett behov av nya lösningar och att det fanns ännu mer att tillföra.

Hon använde även verifieringsmedlen för att sätta sig in i vilka regler som gäller på exempelvis kyrkogårdar samt för att kunna presentera och visa upp sina produkter ute på branschmässor.

Omni_0
3W4A9998
HiUnityRingamala_48 kopiera
3W4A9688 (kopia)
hi-unity-logo-retina

Coachning från affärsutvecklare

Hon gick igenom de olika stegen i BBI:s inkubationsprogram. Det innebar träffar kring teman som hur man driver bolag, tar in kapital, bygger team och hanterar patent. Hon fick ett eget kontorsrum i BBI-klustret på Drottninggatan och därmed nära till likasinnade entreprenörer att dryfta utmaningar med.

– Det är guld värt att ha ett nätverk som BBI när man startar och utvecklar bolag, säger Linda Åkesson.

Det är dock sällan som utvecklingen av en affärsmodell går spikrakt framåt och uppåt. Linda Åkesson har upplevt flera svackor och djupa dalar, såväl mentalt som ekonomiskt. Då har affärsutvecklarna på BBI ofta hjälpt henne att se vilka framsteg hon faktiskt gjort och fått henne att orka ta nästa steg mot visionen. De har inte bara coachat henne, utan också tipsat om olika typer av utvecklingsbidrag att söka, lokalt och nationellt. När hon ansökte om pengar, fick hon hjälp med att granska ansökan.

– Jag fick till och med bidrag från Vinnova. Faktum är att det finns gott om medel att söka för att verifiera om en idé håller. Jag behövde en bekräftelse med tanke på produktutvecklingskostnaderna.

 

Värdefull rådgivning

Ett råd bland många från affärsutvecklaren Ola Johansson på BBI blev särskilt viktigt för Hi Unity. Efter att ha fått potentialen bekräftad av branschen, designat och utvecklat sina produkter och tjänster och skaffat professionella leverantörer, hade Linda Åkesson fortfarande ett bekymmer: Hur skulle hon få kontakt med möjliga kunder och få igång sin försäljning? Hon funderade på att anlita en säljare, men rådet hon fick vara att ringa själv, boka in möten och träffa dem personligen. På så vis fick hon inblick i kundernas behov och önskemål och blev stärkt av att se deras enorma uppskattning.

– Då lossnade det på riktigt! Nu säljer jag produkter och tjänster löpande. Jag lämnade inkubationsprogrammet 2023 och är nu redo att bygga varumärke, utöka mitt sortiment och expandera över hela Sverige. Jag ser just nu över möjligheterna att utöka mitt team.

 

”Låt BBI testa din idé”

I slutet av 2023 åkte hon dessutom på turné runt om i Sverige för att intervjua begravningsbyråer, kyrkoherdar och kyrkogårdschefer om vad de tyckte om hennes koncept. Det gav extra råg i ryggen.

– Jag fick ett erkännande och en stämpel på att det jag gör accepteras och tillför värde för branschen.

Linda Åkesson valde att bejaka sin kreativitet. Hon trodde så starkt på sin idé att hon ”måste testa”.

– Jag lämnade en trygg anställning och har fått kämpa för att klara mig. Jag är glad att jag gjorde det och höll ut. Har du en idé, så vänd dig till BBI för att få den utvärderad. Du har inget att förlora. Och du kan få riktigt bra hjälp.

Kontakta oss

Fyll i formuläret eller maila anders@b-b-i.se