Möt Enklakassan
Enklakassan tog form
hos BBI
Smart lösning för marknader i hela Europa
Ibland mår en affärsidé bäst av att utvecklas till en annan – och kläckas som en tredje. Det var precis vad som hände med Enklakassan under BBI:s rådgivande vingar. Nu har Blekinge fått ett nytt mjukvaruföretag som efter en flygande start i Sverige och utomlands börjar rekrytera medarbetare.
Enklakassan erbjuder företag inom allt från torghandel och butik till café och restaurang en digital lösning som förenklar betalning, kvitton, bokföring och lagerhållning via en app i mobilen. Den har med sitt godkända kassaregister snabbt blivit en populär konkurrent till traditionella kassasystem.
– Vi har något som ingen annan har, säger delägaren Jörgen Nilsson. I restauranger har man ofta dubbla system, ett i kassan och ett för online-beställningar, men vi erbjuder ett komplett och integrerat kassa- och betalsystem. Det gör det enkelt och kostnadseffektivt att följa kassalagen och kommande regler.
Möter ett konkret behov
Egentligen började det hela med en annan idé som Jörgen Nilsson och kompanjonen Simon Nilsson laborerade med på Gräsvik i Karlskrona. Det var en app som skulle göra det möjligt att gifta och skilja sig med mobilt bank-ID. Paret, vigselförrättaren och vittnena skulle kunna signera med mobilt bank-ID. Då lagen inte var redo, tog de istället fram appen Kvitto, som används frekvent av privatpersoner som köper bilar och båtar. I den vevan fick de hjälp av erfarna och kunniga rådgivare på BBI att vända och vrida på sina tankar. Det resulterade i idé nummer tre: ett smart sätt att ge företagare möjlighet att ta emot betalningar via Swish och blipp och ha ett automatiserat kassa- och betalsystem i mobiltelefonen.
– Rådgivarna på BBI kände mycket väl till företagarnas stora utmaning med att få betalningar som en klumpsumma, säger Jörgen Nilsson. De visste hur mycket tid många tvingades lägga på att sortera för att kunna bokföra och redovisa korrekt. De bekräftade att det fanns ett behov av ”kassan i mobilen”.
Coachning, utbildning och styrning
2022 blev Enklakassan ett inkubatorsbolag hos BBI. Jörgen Nilsson och Simon Nilsson fick coachning, guidning och rådgivning samt värdefull utbildning i allt från finansiering till marknadsföring. De fick måla upp sin vision, lägga upp planen för att nå dit och träna på att presentera sin innovativa lösning.
– Vi gick igenom alla stegen hos BBI och fick mycket bra med oss. Vi fick tillgång till ett stort kontaktnät för möjligheter till finansiering med privata och offentliga medel samt hjälp att etablera ett proffsigt styrelsearbete. Det är inte självklart att få loss kapital om man verkar utanför Stockholm, men vi är lika glada för det för vi har lyckats finansiera det hela själva och ser nu intressenterna komma till oss.
Goda framtidsutsikter
Inför 2024 var Enklakassan flygfärdigt och kunde lämna BBI. Företaget har kunder runt om i Sverige, en generalagent i Finland och siktet inställt på övriga Europa. Framfarten leder till ett par anställningar.
– Vi har fått hjälp av BBI med att stöta och blöta idéer, organisera oss och bygga upp ett stabilt bolag. Vår grej är att utveckla funktioner som våra kunder har direkt nytta av i verkligheten. Vi vet att
handlare i olika länder brottas med den här problematiken och att det kommer europeiska krav på bättre digital redovisning. Då är det perfekt att ha en mjukvara som fungerar på flera olika språk.
Entreprenörerna bakom Enklakassan spinner vidare på sin kombination av insiktsfull utveckling av skalbar mjukvara och djup verklighetsförankring. De arbetar nära sina lokala kunder för att få input om behov, önskemål och möjliga förbättringar – och på så vis fortsatt ligga steget före storbolagen.