Möt Something We Made
“Vi hade aldrig klarat det utan BBI”
Spelutvecklarna tackar ödmjukt för hjälpen
Det började med ett sista försök. Två tröttkörda studenter i spelutveckling gav sin idé en chans, vann BBI/Gameports tävling och sedan brittiska BAFTA Awards. Nu säljer Something We Made dataspel världen över. BBI/Gameport har bidragit med rådgivning och resurser som gjort skillnad längs vägen.
– Vi hade aldrig klarat detta utan all från hjälp BBI/Gameport, fastslår delägaren Niklas Mikkelsen. Vi fick inte bara hjälp med finansiering, lokal och rådgivning. BBI uppmuntrade oss också att vilja och våga.
Blekinge Business Incubator/Gameport arrangerar regelbundet GCC, Game Concept Challenge, för ett ge spelutvecklare chansen att presentera sina idéer och vinna pengar för att kunna konkretisera dem. Niklas Mikkelsen och Lucas Gullbo vann 50 000 kronor och trädde in i den kreativa och hjälpsamma gemenskap som BBI/Gameport erbjuder studenter och spelutvecklare på Drottninggatan i Karlshamn.
Grävde guld i USA
När duon startade Someting We Made hjälpte BBI/Gameport dem med allt från verifiering av idéer till funderingar över målgrupper och vardaglig kostnadstäckning. De fick disponera ett eget rum och delta i BBI:s inkubationsprogram med ett dussin andra som var i samma spännande, men ovissa sits.
– Vi visste inte hur man startar företag eller få ihop en lön. Vi hade bara vår idé och ville köra!
Med bidrag i form av verifieringsmedel från BBI/Gameports kunde de resa till Game Developer Conference i San Fransisco. Där, på världens största mässa för spelutvecklare, fick de en “magisk upplevelse” och dessutom se finansieringen av sitt spelkoncept ta konkret form. De vände hem med stärk självförtroende och massor av energi.
Lön och belöning
BBI/Gameport fortsatte att vara behjälpliga. Affärsutvecklarna gav tips om lokala mikrobidrag och konsultcheckar, ställde utmanande och utvecklande frågor samt gav råd om allt från drygt till avtal.
– Vi hade inte svar på alla frågor, men de fick oss att tänka till och i rätt banor, säger Niklas Mikkelsen.
BBI/Gameport uppmuntrade Something We Made att marknadsföra sitt spelutvecklingsprojekt på nätet och samtidigt ta konsultuppdrag för att få in pengar under tiden- Det tog sina tre år och fem omgörningar innan spelet TOEM släpptes internationellt på Nintendo Switch, PlayStation 5 och PC. Idag finns spelet på ännu fler plattformar. Det blev en succé som tog priset som bästa debut och nominerades för bästa ljuddesign vid BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) Awards.
Rekryterar ur communityn
Idag sitter företaget i egna lokaler – i samma hus – och är fem heltidsanställda, främst talanger som rekryterats direkt ur BBI-gemenskapen. BBI/Gameports är en perfekt mötesplats för studenter och spelutvecklingsföretag – särskilt om de vill ha nära tillgång till långsiktig professionell rådgivning.
Niklas Mikkelsen, som nu är mitt uppe i arbetet med nästa spelprojekt, är ödmjuk inför framgången. Som ung företager med behov av att finna talanger rekommenderar han alla som har en idé att våga testa själva. Oavsett hur det går, tyder det på drivkraft och ger attraktionskraft på arbetsmarknaden.
– BBI/Gameports är en underbar miljö, där unga som vill och vågar verkligen får möjlighet att satsa.